WSTĘP Opracował Krzysztof Wychowałek Minęło 10 lat, odkąd w polskim systemie prawnym przyznano zwierzętom status „istoty żyjącej, zdolnej do odczuwania cierpienia, której człowiek winien jest poszanowanie, ochronę i opiekę”. Sama zmiana zapisu w ustawie nie spowodowała jednak gwałtownej odmiany losu zwierząt. Ściga się i wymierza kary sadystom kopiącym psa, gospodarzom głodzącym konie i krowy, wyrostkom podpalającym koty. W tym samym jednak czasie tysiące psów są latem porzucanych w mieście lub podrzucanych do schroniska, bo przeszkadzałyby rodzinie wyjechać na wakacje, zamurowywane są żywcem przez administracje budynków ptaki i piwniczne koty, szkoły organizują dzieciom wycieczki do cyrków, gdzie umęczone niedźwiedzie poddawane są bolesnej tresurze, a co roku w grudniu miliony karpi krzycząc na częstotliwości niesłyszalnej dla ludzkiego ucha duszą się w foliowych reklamówkach niesione z supermarketu do domu. Tylko zmiana świadomości społecznej jest w stanie tak naprawdę odmienić los zwierząt, a do tego potrzeba nie nowych i bardziej restrykcyjnych przepisów, lecz wychowywania kolejnych pokoleń w duchu szacunku dla zwierząt, z którymi dzielimy naszą planetę. Rozwijanie szacunku dla zwierząt, uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody, kształtowanie postawy szacunku do zwierząt i przyrody oraz odpowiedzialności za ich stan – są zawarte w podstawie programowej dla szkół wszystkich szczebli. Z naszych doświadczeń ze współpracy ze szkołami wynika, że nauczycielom bardzo brakuje materiałów umożliwiających w ciekawy sposób realizację tych zagadnień. W wielu podręcznikach, w programach edukacji ekologicznej, sprawy zwierząt okrojone są często do zagadnień związanych z ochroną gatunkową, ochroną przyrody. Działania podejmowane spontanicznie przez uczniów ograniczają się zaś do opieki nad wybranymi gatunkami zwierząt – psami, kotami. Zdarza się też, że w tej samej pracowni, w której uczniowie wysłuchują pogadanki o konieczności szacunku do zwierząt, zamknięte w zbyt ciasnym, nieodpowiednim dla nich pojemniku, cierpią króliki czy żółwie, będące nie tyle żywym przyborem szkolnym, co żywym przykładem na sprzeczność pomiędzy tym, co się mówi, a tym, co się robi. Zamieszczone w tej książce scenariusze w większości są efektem wieloletniej praktyki naszego stowarzyszenia w dziedzinie kształtowania proekologicznych postaw dzieci i młodzieży. Chcieliśmy, aby o zwierzętach można było usłyszeć nie tylko na lekcjach biologii czy ochrony środowiska – ale także na zajęciach z edukacji regionalnej, kulturalnej, prozdrowotnej, na lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, etyki, filozofii. Zawarte tu scenariusze są tylko nasza propozycją tego, w jaki sposób warto mówić młodzieży o zwierzętach, o konieczności ich humanitarnej ochrony, wynikającej z szacunku i ze współczucia, z uznania że zwierzętom jako istotom czującym przynależne są prawa do godnego życia i do unikania cierpienia. Ograniczona objętość książki nie pozwoliła nam zamieścić w niej licznych materiałów źródłowych, odnośników do ciekawych publikacji i źródeł informacji – wszystkie jednak zawarte tu scenariusze, wraz z kompletnymi kartami pracy a także materiałami dodatkowymi, prezentacjami, również scenariuszami, które powstaną już po wydrukowaniu tej książki, dostępne są w Internecie na naszych stronach: www.zrodla.org oraz zwierzeta.zrodla.org Książka niniejsza wydana jest w ramach projektu edukacyjnego realizowanego w Warszawie, dofinansowanego ze środków Urzędu m.st. Warszawy – jest więc pozycją bezpłatną, aczkolwiek jej napisanie, opracowanie i wydanie oczywiście kosztowało określoną kwotę. Prosimy zatem wszystkich, którzy otrzymali ją bezpłatnie, korzystają z jej wersji internetowej lub w inny sposób okazała im się ona przydatna, o rozważenie wpłacenia darowizny na dowolny cel związany z ochroną zwierząt – na przykład na schronisko dla zwierząt w Korabiewicach (numer konta i inne dane na stronie www.dajmudom.pl) |
|