SCENARIUSZ: MIEJSCA, KTÓRYCH ZWIERZĘTA WOLAŁYBY NIE ZNAĆ Opracowała Gosia Świderek opracowany na podstawie pomysłu Joanny Matusiak Cel zajęć: uwrażliwienie na los zwierząt oraz zmotywowanie do działań na rzecz zwierząt. Cele operacyjne: Środki: papier, kredki lub farby, tabela ułatwiająca opisanie miejsc. Czas trwania: godzina lekcyjna. Miejsce zajęć: sala lekcyjna. Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas IV szkół podstawowych. Przebieg zajęć: Prosimy, aby dzieci przypomniały sobie miejsca gdzie zwierzęta cierpią, jakie jest ich cierpienie, kto jest sprawcą cierpienia. Czy można coś zrobić aby nie cierpiały? Takimi miejscami są na pewno: miejsca hodowli, ciasne, nie dopasowane do natury zwierzęcia (np. tucz gęsi, hodowle drobiu, zwierząt futerkowych, bydła, itd.), rzeĽnia, transport, cyrk, a także dom w mieście, gdzie dzieci trzymają żółwie, papugi, węże, pająki, różne gryzonie. Można przy okazji wypytać jakie zwierzątka dzieci trzymają w domu i czemu tym zwierzątkom w domu ludzkim nie jest dobrze. Kiedy już mamy taką listę miejsc, w których zwierzęta cierpią, przyjrzyjmy się jej. Czy liczba miejsc udręki zwierząt rośnie czy maleje? Czy człowiek robi coś, aby ulżyć cierpieniom tych zwierząt? Co każdy człowiek może zrobić, aby nie przyczyniać się do wydłużania tej listy? Na zakończenie prosimy, aby dzieci narysowały o czym marzą zwierzątka z tych miejsc. Zamiast rysunku z marzeniem uczniowie mogą napisać list do ludzi w imieniu wybranego zwierzęcia np. cyrkowego słonia, szczura doświadczalnego, psa uwiązanego przy pudzie itp. Możemy nawet przygotować karteczki z nazwami wszystkich takich miejsc (i zwierząt) do rozlosowania wśród dzieci. Zapewni to, że wszystkie miejsca będą objęte uwagą i prawdopodobnie będzie można wyciągnąć więcej wniosków. Na zakończenie wszystkie dzieci oglądają wszystkie rysunki i to one wyciągają wnioski. Pobierz tabelę z opisem miejsc gotową do wydrukowania |
|