SCENARIUSZ: CZY WILK JEST ZŁY, A LIS CHYTRY? Opracowała Gosia Świderek Cel zajęć: zwrócenie uwagi na ogromną rolę zwierząt w kulturze, zrozumienie roli wzorów kulturowych, stereotypów w tworzeniu nastawienia do zwierząt. Cele operacyjne: Środki: wierszyki, przysłowia, fraszki o zwierzętach. Emblematy czy logo ze zwierzętami w roli głównej. Czas trwania: 2 godziny lekcyjne. Miejsce zajęć: sala lekcyjna. Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas VI szkół podstawowych. Przebieg zajęć: Na kilka dni przed zajęciami prosimy uczniów by wyszukali w książkach, gazetach bajek, wierszy, metafor czy porównań ze zwierzętami, aby podpytali rodziców a przede wszystkim dziadków o przysłowia i powiedzonka. Jeśli jest to możliwe na lekcjach języka polskiego czytamy dłuższe wiersze czy bajki. Na zajęciach odczytujemy zebrane teksty i oglądamy znaki graficzne firm, które posiadają w swym logo zwierzę, zwierzęta na reklamach. Po zapoznaniu się z materiałem pisanym dzielimy zwierzęta na takie, którym przypisane są dobre, pozytywne cechy i te, które są złe czy niegodziwe. W małych grupkach (2-4 osoby) uczniowie zastanawiają się dlaczego tak a nie inaczej wyobrażane są zwierzęta, z czego może wynikać taka o nich opinia i czy ta opinia ma poparcie w faktach: czy wilk jest naprawdę zły, lis chytry, a małpa głupia? Starają się znaleźć jak najwięcej pozytywnych cech zwierząt, przy czym każda grupka zajmuje się jednym wybranym zwierzęciem. Każda grupka ma również za zadanie wymyślić kogo lub czego symbolem mogłoby być wybrane zwierzę i narysować swoje pomysły. Uczestnicy prezentują swoje prace i opowiadają o zwierzętach. Z rysunków przygotowujemy wystawę. W podsumowaniu zastanawiamy się: co dobrego a co złego niesie za sobą stereotypowe postrzeganie zwierząt? Wilk Wilk morski. Wilk w owczej skórze. Patrzeć wilkiem. Wilcze prawo. Wilczy bilet. Wilczy dół. Głodny jak wilk. Słuchać czegoś jak bajki o żelaznym wilku. Człowiek człowiekowi wilkiem. I wilk syty i owca cała. Natura ciągnie wilka do lasu. O wilku mowa. Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka. Wilk w czerwonym kapturku. Jaskółka Jedna jaskółka wiosny nie czyni. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki. Jaskółka - figura gimnastyczna. Pierwsza jaskółka. Lis Rudy jak lis. Szczwany lis. Poznać się na farbowanych lisach. Zwinny jak lisek. Lisi krok. Lisie zamiary. Lisia ostrożność. Chytry jak lis. Motyl Lekki jak motyl. Motylek to kokardka pod szyją czy we włosach. Motylek to specyficznie ustawiony żagiel. Motylek to styl pływacki. Mieć motyle w brzuchu. Orzeł Nie taki z niego orzeł. Orzeł z matematyki. Orzeł piastowski. Szkoła orląt. Orli dziób. Orli nos. Orli wzrok Kot Drzeć z kimś koty. Żyć jak pies z kotem. Kupować kota w worku. Bawić się jak kot z myszką. Odwracać kota ogonem. Tyle co kot napłakał. Latać jak kot z pęcherzem. Pierwsze koty za płoty. Spadać jak kot na cztery łapy. Kocie języczki. Kocie łby. Kocie oczy. Kocia muzyka. Kocia mama. Niedźwiedź Chodzi jak niedźwiedź. Pluszowy miś. Kołnierz z misia, kurtka z misia. Miś - jako grubasek. Stary niedźwiedź mocno śpi... Gruboskórny jak niedźwiedź. Niedźwiedzia przysługa. Miś Uszatek. Miś Puchatek. Miś Coralgol. Miś panda - symbol ginących gatunków i ochrony środowiska. |
|