SCENARIUSZ: CYRK JEST ŚMIESZNY - NIE DLA ZWIERZĄT Opracowała Gosia Świderek Cel zajęć: uwrażliwienie na los zwierząt w cyrkach, zwrócenie uwagi na warunki życia zwierząt cyrkowych, zachęcenie do świadomej rezygnacji z oglądania tresury dzikich zwierząt. Cele operacyjne: Środki: papier, kredki lub farby, kartki z rolami dla uczestników Czas trwania: godzina lekcyjna. Miejsce zajęć: dowolne. Grupa wiekowa: począwszy od uczniów klas V szkół podstawowych Przebieg zajęć: Uczestnicy na dzień przed zajęciami losują swoje role i przygotowują sobie argumentację. Szczególną rolę grać będzie prowadzący dyskusję. Najlepiej wybrać osobę przez większość lubianą ale stanowczą, która poradzi sobie z prowadzeniem. Będzie to prawdopodobnie najtrudniejsza rola, którą trzeba dodatkowo z uczniem omówić, należy zwrócić uwagę na to, by nie faworyzował żadnej z grup, warto wspólnie z prowadzącym spisać zasady dyskusji. Jeśli w klasie nie ma odpowiedniej osoby, dyskusje powinien poprowadzić nauczyciel. Zajęcia rozpoczynamy od odpowiedniego zajęcia miejsc w kręgu tak, by „zwolennicy" i „przeciwnicy" tresury (według wylosowanych ról) cyrkowej siedzieli naprzeciwko siebie. Prowadzący przedstawia problem do dyskusji i obowiązujące zasady (prowadzący udziela głosu na zmianę dwóm grupom, każdy mówiący ma maksymalnie 1 minutę na wypowiedĽ, nie można się przekrzykiwać, należy dążyć do rozwiązania problemu a nie do „wojny"). Prowadzący co jakiś czas podsumowuje, to co zostało powiedziane, nie pozwala na powtarzanie się, dopytuje, jeśli coś nie jest jasne. W dyskusji należy wziąć pod uwagę warunki w jakich żyją zwierzęta w cyrkach, bolesną tresurę, hałas, transport zwierząt, odizolowanie od zwierząt swojego gatunku ale także powody dla których istnieją cyrki i dlaczego ludzie chodzą do cyrków. Kto jest głównym klientem cyrków? W podsumowaniu uczestnicy dyskusji zastanawiają się, co zrobić żeby w cyrku nie cierpiały zwierzęta. Czy można dobrze bawić się w cyrku którym nie ma tresury ale za to są klauni, żonglerka, akrobacje? A co można ciekawego można zrobić zamiast wizyty w cyrku. Wspólnie opracowujemy listę ciekawych zajęć, np. wycieczka rowerowa z rodzicami, wizyta w lunaparku, kinie, teatrze, wspólna gra w piłkę, wycieczka w nieznane… Pobierz kartę pracy gotową do wydrukowania |
|