![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Opracowała Gosia Świderek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaczynamy od zastanowienia się jak porozumiewają się ludzie: po polsku, po chińsku, po angielsku... Iloma językami mówią ludzie? A jak może dogadać się Polak z mieszkańcem Boliwii, gdy każdy zna tylko własny język? Jak jeszcze porozumiewają się ludzie? Strój, mimika, gesty, symbole, zapach, rysunek, muzyka... Prosimy by każde dziecko "powiedziało" coś na wybrany temat wybranym przez siebie rodzajem mowy. Może powiedzieć coś po hiszpańsku albo przekazać gestem lub za pomocą stepowania... Albo w każdy inny sposób. Gdy każdy z uczestników już się "wypowie", zastanawiamy się jak porozumiewają się zwierzęta. Za pomocą zapachu, koloru, dźwięków, ruchów, kształtów, echolokacji, sygnałów elektrycznych. Na zakończenie proponujemy, by uczestnicy zaprezentowali mowę zwierząt np. w formie zagadek. Jedna osoba przekazuje niezwykle ważne informacje w języku wybranego zwierzęcia, a reszta klasy odgaduje jakie to zwierzę. |
|